Gug Frydendal Model Jernbane (GFMJ) Gug Frydendal Model Jernbane  
/modeltog   Forsiden | Sidste nyt | Generelle artikler | Fotoalbum |
  /modeltog :: artikler :: hvorfor bygge et modeljernbaneanlæg?   
 
GFMJ

» Sidste nyt

» Baggrund
»» Gug
»» Frydendal
»» Kærby
»» Skovdalen
»» Aalborg

» Fysiske rammer

» Opbygning
»» Facts
»» Sporplan
»» Sektioner
»» Landskab

» Materiel
»» Lyntog
»» Trækkraft
»» Personvogne
»» Godsvogne

» Fotoalbum
»» Lokomotiver
»» Personvogne
»» Godsvogne
»» Udstillinger
»» Biler
»» Opbygning af anlægget

» Digital

» Værksted

» Bøger

» Projekter
»» Bygning af Pc vogne

» Til salg


Generelle artikler

» Hvorfor bygge et anlæg?

» Autotransport

» Figurer

» Maling af figurer

» Forbedre plastbyggesæt
» Byg en sprøjtemalekabine
» Indkøb af modeltog

» Tips og tricks


Links

» Danske sider
» Udenlandske sider
» Producenter
» Danske butikker
» Udenlandske butikker
» MJ blade
» MJ klubber
» Inspiration
» Digital


Hvorfor bygge et modeljernbaneanlæg?
Quick Info
Opdateret30-12-07
Oprettet11-02-02
Ændret afUlrik
I det følgende gives tre bud på, hvorfor folk begynder at bygge et modeljernbaneanlæg, og jeg håber at disse kan bruges som inspiration for dig, der står foran at skulle opbygge et anlæg.

Hvordan opbygge et modeljernbaneanlæg?
Du er nu kommet til det punkt, hvor du har besluttet dig for at bygge et anlæg, men du er i tvivl om, hvordan du skal gribe opgaven an. I den situation anbefales det at du tænker lidt tilbage for at finde ud af, hvorfor du blev tiltrukket af hobbyen til at begynde med. Jeg vil i det følgende forsøge at give forskellige bud på, hvordan man kan gribe opbygningen af et anlæg an ud fra forskellige indgangsvinkler til hobbyen.

Fordi et modeljernbaneanlæg kan opbygges på mange vidt forskellige måder, er det vigtigt at du kender dine præferencer, dermed har du større chance for at ende op med et anlæg, som du synes om og opfylder dine behov og ønsker ved hobbyen.

Genskabelse af miljø og arbejdsgange
"Som barn eller ung stod jeg tit på broen over jernbaneterrænet og så på hvordan rangeringen foregik". "Jeg fik også lov til at komme med op i kontrolposten, hvor jeg så, hvordan personalet afviklede toggangen - nu vil jeg gerne selv prøve at stå for rangering og afvikling af toggangen.".

Hvis du har det på denne måde eller selv har oplevet det, så skal du sigte efter et bygge et anlæg, hvor der findes stationer med mange opstillingsspor og hvor strækningerne har mange sidespor, således at der overalt på anlægget kræves et stor mængde rangering for at afvikle toggangen.

Til et sådan anlæg er et stort anlæg velegnet, og hvis man ikke har så meget plads kan man bygge anlægget i flere etager. For at få en realistisk trafikafvikling kan det eventuelt være nødvendigt at alliere sig med nogle venner, som kan være med til at styre flere tog og dermed generere en mængde trafik, således at der hele tiden er ankomne og afgående tog på stationen tillige med godsvognene, som skal indgå i nye oprangeringer.

Industri som grundlag for anlægget
En variant af genskabelse af miljø og arbejdsgange kan være, at man finder en bestemt type virksomhed fascinerende, og derfor ønsker at modellere trafikken til og fra virksomheden. Som eksempel herpå kunne være en sukkerfabrik med egen stikspor, som er forbundet til statsbanenettet. Anlægget kunne bestå af et stykke hovedstrækning og den valgte fabrik med tilhørende spor - for en stor fabrik kan det dreje sig om adskillige læssespor, spor for ankomne vogne, spor for afgående vogne samt depot og opstillingsspor.

Som forbillede kunne man f.eks. bruge sukkerfabrikkerne i Nakskov, hvortil der mange vognlæs med sukkerroer til forarbejdning ankommer i høstsæsonen. Som output fra sukkerfremstillingsprocessen kommer sukker samt forskellige affaldsprodukter, som transporteres væk med banen. Modeljernbaneanlægget centrerer sig i dette tilfælde om rangeringen af indkomne og udgående vogne, eventuelt styret af vognkort.

Min egen verden
Hvis du har bygget en masse rullende materiel selv, ønsker du måske et anlæg, hvor dine modeller virkelig kommer til sin ret. Her kan et lille udsnit af virkeligheden være en god idé - f.eks. miljøet omkring en remisse, hvor de håndbyggede lokomotiver står opstillet. I dette scenario er det rullende materiel i fokus og ikke anlægget, hvilket betyder, at landskabet skal understøtte materiellet og ikke være for dominerende. Denne form for modeljernbane er også velegnet for folk, som ikke har plads til et helt anlæg, men som samtidig gerne vil have et sted at udstille det rullende materiel andet en i en vitrine på en hylde.

Stop op! og find den rigtige anlægsform
Hvis flere af de ovenstående anlægstyper falder i din smag, så er løsningen at du i planlægning af dit anlæg inddrager de elementer, som du synes om og undlader dem, som ikke interessere dig. Er der derimod ingen af de ovennævnte scenarier der falder i din smag, er du nød til at sætte dig ned og finde ud af, hvordan dit drømmeanlæg ser ud. En fjerde mulighed er, at du melder dig ind i en modeljernbane klub, hvor du er med til at bygge på et stort anlæg og du har mulighed for at dyrke netop de facetter af modeljernbanehobbyen, som tiltaler dig allermest. En liste og modeljernbaneklubber i Danmark finder du her.

Til slut er det vigtigt for at slå fast, der findes ikke rigtige og forkerte modeljernbaneanlæg - det rigtige anlæg for dig er det anlæg, som opfylder dine krav og drømme bl.a. med hensyn til tid, økonomi og pladsforbrug. Derfor: Lad dig inspirere af andres anlæg, men byg dit eget på dine præmisser uden bekymringer om, hvad andre synes er rigtigt eller forkert.

     
  © 2000-2010, Ulrik Vesterbæk