Gug Frydendal Model Jernbane (GFMJ) Gug Frydendal Model Jernbane  
/modeltog   Forsiden | Sidste nyt | Generelle artikler | Fotoalbum |
  /modeltog :: rullende materiel :: DSB Traktor 1   
 
GFMJ

» Sidste nyt

» Baggrund
»» Gug
»» Frydendal
»» Kærby
»» Skovdalen
»» Aalborg

» Fysiske rammer

» Opbygning
»» Facts
»» Sporplan
»» Sektioner
»» Landskab

» Materiel
»» Lyntog
»» Trækkraft
»» Personvogne
»» Godsvogne

» Fotoalbum
»» Lokomotiver
»» Personvogne
»» Godsvogne
»» Udstillinger
»» Biler
»» Opbygning af anlægget

» Digital

» Værksted

» Bøger

» Projekter
»» Bygning af Pc vogne

» Til salg


Generelle artikler

» Hvorfor bygge et anlæg?

» Autotransport

» Figurer

» Maling af figurer

» Forbedre plastbyggesæt
» Byg en sprøjtemalekabine
» Indkøb af modeltog

» Tips og tricks


Links

» Danske sider
» Udenlandske sider
» Producenter
» Danske butikker
» Udenlandske butikker
» MJ blade
» MJ klubber
» Inspiration
» Digital


DSB Traktor 1
Quick Info
Opdateret27-11-05
Oprettet16-01-05
Ændret afUlrik
Denne side omhandler modellen af DSB's rangertraktor nr. 1. Herunder findes både facts om modellen og forbilledet, billeder samt en beskrivelse af de ændringer, som skal foretages/er blevet foretaget på modellen.

Forbilledet
Forbilledet blev fremstillet i 1940 hos det tyske firma Bmag til Deutsche Bahn (DB), typen var V36. I 1942 kom rangertraktoren til Danmark, hvor den blev stationeret på Flagartillerie Nymindegab. Efter den Anden Verdenskrig overtog DSB traktoren, hvorefter den blev litreret: "DSB Traktor nr. 1".

Rangertraktoren var sort, da DSB overtog den. Denne farve havde traktoren det meste af tiden hos DSB, dog blev den i 1957 malet grøn som de andre rangertraktorer, inden den i 1959 blev udrangeret og ophugget.

Data:
Længde over puffer: 9,20 m.
Maks. hastighed: 60 km/t
Motoreffekt: 360 hk
Tjenestevægt: 38 tons
Farve: Sort


Modellen
Modellen er fremstillet af Lima med katalognummeret 208048.1, som er en specialudgave, hvor modellen fremstår i den oprindelige sorte farve. Da modellen er før den tid det var normalt at køre digitalt på modeljernbanen, er det nødvendigt at fjerne ledninger og komponenter i maskinen, før en digital dekoder kan loddes i.

Fra fabrikken er der ikke plads til selv den mindste dekoder, idet motor og svinghjul optager hele pladsen under motorhjelmen. Det er dog muligt at montere en Ct Elektronik DCX74 dekoder med målene 13 x 9 x 1,5 mm ved at fræse noget af taget indvendigt i førerhuset.



Ændringer
Beskrivelse af ændring Status Dato
Gøre plads til dekoder ved at fræse i taget på førerhuset Udført 23-11-02
Digitalisere ved hjælp af Ct Elektronik DCX74 dekoder Udført 25-11-05
Udskifte glødepærer med hvide lysdioder Udført 25-11-05
Påmontere løsdele Udført 25-11-05


Overdelen er taget af, så ledningerne kan loddes af.

Ledningerne fra dekoderen er loddet på, og selve dekoderen er placeret oppe under taget på førerhuset.

Den færdigombyggede model.

Litteratur og referencer
Bog: DSB Driftsmateriel, DSB
Website: www.jernbanen.dk


     
  © 2000-2010, Ulrik Vesterbæk