Gug Frydendal Model Jernbane (GFMJ) Gug Frydendal Model Jernbane  
/modeltog   Forsiden | Sidste nyt | Generelle artikler | Fotoalbum |
  /modeltog :: rullende materiel :: trækkraft   
 
GFMJ

» Sidste nyt

» Baggrund
»» Gug
»» Frydendal
»» Kærby
»» Skovdalen
»» Aalborg

» Fysiske rammer

» Opbygning
»» Facts
»» Sporplan
»» Sektioner
»» Landskab

» Materiel
»» Lyntog
»» Trækkraft
»» Personvogne
»» Godsvogne

» Fotoalbum
»» Lokomotiver
»» Personvogne
»» Godsvogne
»» Udstillinger
»» Biler
»» Opbygning af anlægget

» Digital

» Værksted

» Bøger

» Projekter
»» Bygning af Pc vogne

» Til salg


Generelle artikler

» Hvorfor bygge et anlæg?

» Autotransport

» Figurer

» Maling af figurer

» Forbedre plastbyggesæt
» Byg en sprøjtemalekabine
» Indkøb af modeltog

» Tips og tricks


Links

» Danske sider
» Udenlandske sider
» Producenter
» Danske butikker
» Udenlandske butikker
» MJ blade
» MJ klubber
» Inspiration
» Digital


Trækkraft ved GFMJ
Quick Info
Opdateret04-04-10
Oprettet07-03-04
Ændret afUlrik
I det følgende beskrives trækkraften ved Gug Frydendal Modeljernbane (GFMJ). Banens bestyrelse vurderer løbende trafikudviklingen og behovet for kapacitet, så yderligere indkøb af trækkraft kan ikke udelukkes.

Trækkraft
Af trækkraft råder banen pt. over 26 stykker trækkraft: 6 damplokomotiver, 10 dieselelektriske lokomotiver, 2 motorvogne, 3 lyntogssæt, 1 skinnebus samt 4 rangertraktorer.

Tre af de seks damplokomotiver er dog ikke i tjeneste endnu, idet de er ved at blive ombygget på banens værksted.

Damplokomotiver
Beskrivelse Type Driftnr. Status Mere info  
DSB litra D Damplokomotiv 846 I drift  
DSB litra E Ekspreslokomotiv 994 I drift Læs mere
DSB litra Hs Rangerlokomotiv 368 Under ombygning Læs mere
DSB litra N Godslokomotiv 202 Under ombygning Læs mere
DSB litra Pr Damplokomotiv 905 I drift  
DSB litra T Damplokomotiv 297 Under ombygning Læs mere

Diesellokomotiver
<
Beskrivelse Type Driftnr. Status Mere info  
DSB litra Mh Rangerlokomotiv 349 I drift Læs mere
DSB litra Mt Rangerlokomotiv 152 I drift Læs mere
DSB litra MX Diesellokomotiv 1001 I drift Læs mere
DSB litra MX Diesellokomotiv 1026 I drift  
DSB litra MY Diesellokomotiv 1114 I drift  
DSB litra MY Diesellokomotiv 1122 I drift Læs mere
DSB litra MY Diesellokomotiv 1123 I drift 
DSB litra MY Diesellokomotiv 1145 I drift  
DSB litra MY Diesellokomotiv 1201 I drift  
DSB litra MZ Diesellokomotiv 1402 I drift  
DSB Traktor Rangertraktor 1 I drift Læs mere
DSB Traktor Rangertraktor 6 I drift  
DSB Traktor Klædeskab (rangertraktor) 35 I drift  

Motorvogne
Beskrivelse Type Driftnr. Status Mere info  
DSB litra MO Motorvogn 1821 I drift  
DSB litra MO Motorvogn 1827 I drift Læs mere

Skinnebusser
Beskrivelse Type Driftnr. Status Mere info  
AHB litra Sm Skinnebus 8 I drift Læs mere

Togsæt
Beskrivelse Type Driftnr. Status Mere info  
DSB litra MA Lyntogssæt 461 I drift Læs mere
DSB litra MA Lyntogssæt 463 I drift Læs mere
DB litra VT 06 Lyntogssæt 108 I drift  

Arbejdsfordelingen
Den daglige drift af GFMJ vil blive varetaget af banes 5 damplokomotiver, 6 diesellokomotiver, 2 motorvogne, 2 lyntogssæt samt 2 rangertraktorer. Herunder er den typiske brug af banens lokotiver beskrevet:

  • DSB MA 461 og MA 463 - de to lyntogssæt befordrer passagerer mellem byerne langs GFMJ og det øvrige land
  • DSB MX 1001 og MX 1026 bruges til primært til fremførsel af godstog
  • DSB MY 1114, MY 1122, MY 1123, MY 1145 og MY 1201 bruges hovedsagelig til fjerntrafikken - både person- og godstog
  • DSB MZ 1402 bruges til fremførsel af persontog ifm. fjerntrafikken
  • DSB MO 1821 og MO 1827 bruges hovedsagelig til persontog og små blandetog
  • DSB D 846 bruges til godstog
  • DSB E 994 bruges til eksprestog
  • DSB Pr 905 bruges til persontog
  • DSB N 202 bruges til større godstog
  • DSB T 297 bruges til person- og posttog på sidebanen
  • DSB Traktor nr. 1 bruges til rangering i Kærby og Skovdalen
  • DSB Hs 368 er rangermaskine stationeret i Frydendal
  • DSB Mh 349 er rangermaskine stationeret i Gug
  • DSB Mt 152 er rangermaskine stationeret i Gug
  • AHB Sm 8 bruges hovedsagelig til små, lokale persontog på ydertiderne af døgnet


     
  © 2000-2010, Ulrik Vesterbæk