Gug Frydendal Model Jernbane (GFMJ) Gug Frydendal Model Jernbane  
/modeltog   Forsiden | Sidste nyt | Generelle artikler | Fotoalbum |
  /modeltog :: rullende materiel :: DSB Litra T 297   
 
GFMJ

» Sidste nyt

» Baggrund
»» Gug
»» Frydendal
»» Kærby
»» Skovdalen
»» Aalborg

» Fysiske rammer

» Opbygning
»» Facts
»» Sporplan
»» Sektioner
»» Landskab

» Materiel
»» Lyntog
»» Trækkraft
»» Personvogne
»» Godsvogne

» Fotoalbum
»» Lokomotiver
»» Personvogne
»» Godsvogne
»» Udstillinger
»» Biler
»» Opbygning af anlægget

» Digital

» Værksted

» Bøger

» Projekter
»» Bygning af Pc vogne

» Til salg


Generelle artikler

» Hvorfor bygge et anlæg?

» Autotransport

» Figurer

» Maling af figurer

» Forbedre plastbyggesæt
» Byg en sprøjtemalekabine
» Indkøb af modeltog

» Tips og tricks


Links

» Danske sider
» Udenlandske sider
» Producenter
» Danske butikker
» Udenlandske butikker
» MJ blade
» MJ klubber
» Inspiration
» Digital


DSB Litra T 297
Quick Info
Opdateret25-10-06
Oprettet27-03-02
Ændret afUlrik
Denne side omhandler modellen af DSB Litra T 297. Herunder findes både facts om modellen og forbilledet, billeder samt en beskrivelse af de ændringer, der er foretaget på modellen.

Forbilledet
Da den tyske besættelse af Danmark ophørte ved slutningen af Den anden Verdenskrig, efterlod de tyske tropper 4 stk. BR 38.10 lokomotiver i Danmark. Tre af disse blev efter en grundig overhaling på Centralværkstedet i København sat i drift som DSB litra T med numrene 297, 298 og 299.

Lokomotiverne var 5-koblet 2-cylindrede med et enkelt løbehjulsæt foran. Tenderen havde 2 bogier med hver 2 aksler. En fordel ved lokomotivet var, at det havde et lav akseltryk på "kun" 15,2 t, således at det kunne bruges til sidebanelokomotiv.

Data:
Længde med tender: 22,94 m.
Maks. hastighed: 100 km/t
Damptryk: ? atm
Drivhjulsdiameter: 1750 mm
Længde over puffer: 18,592 m


Modellen
Modellen er fremstillet af Fleischmann med katalognummeret 4167, som er jævnstrømsudgaven. Lokomotivet er fra fabrikken forberedt til digital drift, idet lokomotivet er udstyret med et NEM 361 digitalstik.

Efter ombygningen skal lokomotivet litreres som DSB litra T 297.



Ændringer
Beskrivelse af ændring Status Dato
Digitalisere ved hjælp af Lenz 011XF dekoder Udført 02-09-03
Fjerne detaljer fra modellen Planlagt  
Ombygge ved hjælp af ombygningssæt fra Freja Modeltog Planlagt  
Prøvekøre modellen Planlagt  


Litteratur og referencer
Bog: Steffen Dresler, DSB litra N og T
Bygning af T 299 af Jens Vesterdahl
Tidsskriftet "Lokomotivet" nr. 29 og 30


     
  © 2000-2010, Ulrik Vesterbæk