Gug Frydendal Model Jernbane (GFMJ) Gug Frydendal Model Jernbane  
/modeltog   Forsiden | Sidste nyt | Generelle artikler | Fotoalbum |
  /modeltog :: sporplan   
 
GFMJ

» Sidste nyt

» Baggrund
»» Gug
»» Frydendal
»» Kærby
»» Skovdalen
»» Aalborg

» Fysiske rammer

» Opbygning
»» Facts
»» Sporplan
»» Sektioner
»» Landskab

» Materiel
»» Lyntog
»» Trækkraft
»» Personvogne
»» Godsvogne

» Fotoalbum
»» Lokomotiver
»» Personvogne
»» Godsvogne
»» Udstillinger
»» Biler
»» Opbygning af anlægget

» Digital

» Værksted

» Bøger

» Projekter
»» Bygning af Pc vogne

» Til salg


Generelle artikler

» Hvorfor bygge et anlæg?

» Autotransport

» Figurer

» Maling af figurer

» Forbedre plastbyggesæt
» Byg en sprøjtemalekabine
» Indkøb af modeltog

» Tips og tricks


Links

» Danske sider
» Udenlandske sider
» Producenter
» Danske butikker
» Udenlandske butikker
» MJ blade
» MJ klubber
» Inspiration
» Digital


Sporplanen over GFMJ
Quick Info
Opdateret18-12-05
Oprettet18-05-03
Ændret afUlrik
Modeljernbanen GFMJ består af to niveauer, et niveau som er synligt for beskueren og et skjult niveau. Herunder findes en beskrivelse af de to niveauer samt en grafisk afbildning af sporplanen for begge niveauer.

De to niveauer
Begrundelserne for at opbygge modeljernbaneanlægget i to niveauer er først og fremmest, at det gør afviklingen af en køreplan, inspireret af virkeligheden, nemmere. Helt konkret er det tre fordele:

  1. Afviklingen af køreplanen lettes ved at der på det nederste niveau er en del opstillingsspor til det materiel, som indgår i køreplanen men ikke kører på anlægget.
  2. De to niveauer gør det muligt at lave en vendesløjfe i forbindelse med de to endestationer, således at togene kan vendes i det skjulte.
  3. Da kørestrækningerne mellem stationerne ikke er særlig lange, kan de i køreplanssammenhæng gøres længere ved at standse toget på det skjulte niveau. Dermed kan køretiden mellem to stationer forlænges i køreplanen, fordi toget holder stille det sted på strækningen som er placeret på den nederste del af anlægget.
De forskellige op- og nedkørsler er forsøgt kamufleret enten bag bygninger eller i en skov, således at banens stigning og fald ikke er så fremtrædende.

De to sporplaner, som ses herunder, kan ses i en større udgave ved at klikke på dem.

Det øverste niveau


Det nederste niveau

     
  © 2000-2010, Ulrik Vesterbæk