Gug Frydendal Model Jernbane (GFMJ) Gug Frydendal Model Jernbane  
/modeltog   Forsiden | Sidste nyt | Generelle artikler | Fotoalbum |
  /modeltog :: opbygning af GFMJ i sektioner   
 
GFMJ

» Sidste nyt

» Baggrund
»» Gug
»» Frydendal
»» Kærby
»» Skovdalen
»» Aalborg

» Fysiske rammer

» Opbygning
»» Facts
»» Sporplan
»» Sektioner
»» Landskab

» Materiel
»» Lyntog
»» Trækkraft
»» Personvogne
»» Godsvogne

» Fotoalbum
»» Lokomotiver
»» Personvogne
»» Godsvogne
»» Udstillinger
»» Biler
»» Opbygning af anlægget

» Digital

» Værksted

» Bøger

» Projekter
»» Bygning af Pc vogne

» Til salg


Generelle artikler

» Hvorfor bygge et anlæg?

» Autotransport

» Figurer

» Maling af figurer

» Forbedre plastbyggesæt
» Byg en sprøjtemalekabine
» Indkøb af modeltog

» Tips og tricks


Links

» Danske sider
» Udenlandske sider
» Producenter
» Danske butikker
» Udenlandske butikker
» MJ blade
» MJ klubber
» Inspiration
» Digital


Opbygning af GFMJ i sektioner
Quick Info
Opdateret16-09-05
Oprettet16-09-05
Ændret afUlrik
Denne side beskriver opbygningen af selve modeljernbaneanlægget og tilhørende konstruktionsteknikker.

Sektionsopdelt anlæg
Selvom modeljernbanen GFMJ er et permanent anlæg, som forhåbentlig skal blive stående i mange år, så vil der i opbygningen af anlægget blive taget højde for, at anlægget skal kunne skilles ad i passende dele, som er til at transporteret i tilfældet af, at anlægget en dag skal flyttes.

Der findes flere standarder for moduler til modeljernbaner, bl.a. FREMO, men da anlægget ikke er et modulanlæg, der skal kunne fungere sammen med andre, benyttes ingen af disse standarder. Rammen, GFMJ er bygget op på, er ikke en stor sammenhængende konstruktion, men flere sektioner, som er boltet sammen og dermed udgør grundlaget, hvorpå spor og bygninger bliver placeret.

En sektion er karakteriseret ved, at rammen maksimalt må være 250 cm lang og maksimalt 120 cm bred. Disse mål er valgt ud fra, at en sektion af denne størrelse netop vil kunne transporteres i den trailer, der findes i husstanden. Spor, landskab og bygninger må gerne placeres henover en samling mellem to sektioner, da man i tilfældes af en flytning først vil fjerne disse ting fra anlægget. I planlægning- og opbygningsfasen behøves der derfor ikke at blive taget højde for placeringen af samlingerne mellem sektionerne.

Sektionerne bliver forskellige i længden og ingen af sektionerne bliver 120 cm bredde, den bredeste sektion er 90 cm.

En anden fordel ved at opdele anlægget i sektioner er, at hele rammen ikke behøver at blive bygget på en gang, men sektionerne kan bygges en efter en. Det har samtidig den fordel, at erfaringer fra bygningen af den første sektion kan bruges ved udformning og konstruktionen af de efterfølgende sektioner.

     
  © 2000-2010, Ulrik Vesterbæk