Gug Frydendal Model Jernbane (GFMJ) Gug Frydendal Model Jernbane  
/modeltog   Forsiden | Sidste nyt | Generelle artikler | Fotoalbum |
  /modeltog :: rullende materiel :: DSB Litra N 202   
 
GFMJ

» Sidste nyt

» Baggrund
»» Gug
»» Frydendal
»» Kærby
»» Skovdalen
»» Aalborg

» Fysiske rammer

» Opbygning
»» Facts
»» Sporplan
»» Sektioner
»» Landskab

» Materiel
»» Lyntog
»» Trækkraft
»» Personvogne
»» Godsvogne

» Fotoalbum
»» Lokomotiver
»» Personvogne
»» Godsvogne
»» Udstillinger
»» Biler
»» Opbygning af anlægget

» Digital

» Værksted

» Bøger

» Projekter
»» Bygning af Pc vogne

» Til salg


Generelle artikler

» Hvorfor bygge et anlæg?

» Autotransport

» Figurer

» Maling af figurer

» Forbedre plastbyggesæt
» Byg en sprøjtemalekabine
» Indkøb af modeltog

» Tips og tricks


Links

» Danske sider
» Udenlandske sider
» Producenter
» Danske butikker
» Udenlandske butikker
» MJ blade
» MJ klubber
» Inspiration
» Digital


DSB Litra N 202
Quick Info
Opdateret16-06-04
Oprettet16-06-04
Ændret afUlrik
Denne side omhandler modellen af DSB Litra N 202. Herunder findes både facts om modellen og forbilledet, billeder samt en beskrivelse af de ændringer, som skal foretages/er blevet foretaget på modellen.

Forbilledet
DSB købte 12 stk. BR50ÜK i Belgien i 1951, som var blevet i overskud efter krigen, da Belgierne havde fået lokomotiverne som krigserstatning. Efter at have gennemgået eftersyn, blev de 10 af dem sat i drift i Jylland og på Fyn, mens de sidste to blev brugt til reservedele. Litra N var det sidste damplokomotiv som DSB købte og det var også det største. N-maskinerne kørte kun i Jylland og på Fyn.

Lokomotiverne var 5-koblet 2-cylindrede med et enkelt løbehjulsæt foran. Tenderen havde 2 bogier med hver 2 aksler. En fordel ved lokomotivet var, at det havde et lav akseltryk på "kun" 15,2 t, således at det kunne bruges til sidebanelokomotiv.

Data:
Længde med tender: 22,94 m.
Maks. hastighed: ca. 70 km/t
Damptryk: 15 atm
Cylinderdiameter: 600 mm
Drivhjulsdiameter: 1400 mm
Løbehjul: 850 mm


Modellen
Modellen er fremstillet af Roco med katalognummeret 63252, som er jævnstrømsudgaven. Lokomotivet er fra fabrikken forberedt til analog drift, men kan ændres til digital drift, idet lokomotivet er udstyret med et NEM 362 digitalstik.

Lokomotivet er litreret som DSB litra N 202, og leveres uden røgskærme og havebænk.



Ændringer
Beskrivelse af ændring Status Dato
Digitalisere ved hjælp af Lenz 1025E dekoder Udført 28-07-02
Påmontere koblinger og løsdele Planlagt  
Ombygge med bl.a. havebænk, røgskærme mv. Planlagt  
Formindske kulkasse Planlagt  


Litteratur og referencer
Bog: Steffen Dresler, DSB litra N og T
Bygning af N 209 af Jens Vesterdahl
Tidsskriftet "Lokomotivet" nr. 51 og 62
Tidsskriftet Banen nr. 42


     
  © 2000-2010, Ulrik Vesterbæk