Gug Frydendal Model Jernbane (GFMJ) Gug Frydendal Model Jernbane  
/modeltog   Forsiden | Sidste nyt | Generelle artikler | Fotoalbum |
  /modeltog :: rullende materiel :: DSB Litra My 1122   
 
GFMJ

» Sidste nyt

» Baggrund
»» Gug
»» Frydendal
»» Kærby
»» Skovdalen
»» Aalborg

» Fysiske rammer

» Opbygning
»» Facts
»» Sporplan
»» Sektioner
»» Landskab

» Materiel
»» Lyntog
»» Trækkraft
»» Personvogne
»» Godsvogne

» Fotoalbum
»» Lokomotiver
»» Personvogne
»» Godsvogne
»» Udstillinger
»» Biler
»» Opbygning af anlægget

» Digital

» Værksted

» Bøger

» Projekter
»» Bygning af Pc vogne

» Til salg


Generelle artikler

» Hvorfor bygge et anlæg?

» Autotransport

» Figurer

» Maling af figurer

» Forbedre plastbyggesæt
» Byg en sprøjtemalekabine
» Indkøb af modeltog

» Tips og tricks


Links

» Danske sider
» Udenlandske sider
» Producenter
» Danske butikker
» Udenlandske butikker
» MJ blade
» MJ klubber
» Inspiration
» Digital


DSB Litra My 1122
Quick Info
Opdateret20-02-06
Oprettet20-02-06
Ændret afUlrik
Denne side omhandler modellen af DSB's dieselelektriske lokomotiv Litra My 1122. Herunder findes både facts om modellen og forbilledet, billeder samt en beskrivelse af de ændringer, som skal foretages/er blevet foretaget på modellen.

Forbilledet
DSB's behov for trækkraft betød, at man i 1952 bestilte 4 stk. dieselelektriske lokomotiver hos Nydquist & Holm AB (NOHAB) i Sverige, som producerede lokomotiverne under licens fra General Motors i USA. Som det var almindelige dengang, krævede DSB at der skulle bruges danske underleverandører til ca. en tredjedel af arbejdet.

Det blev Frichs, Thrige og Titan, der blev underleverandører til HOHAB, og de danske underleverandører bidrog med dele af vognkassen, rammen og bogierne samt banemotorer og hjælpegenerator.

DSB My 1122 blev leveret til DSB i oktober 1956 som et led i anden leverance af My lokomotiver fra NOHAB, idet DSB var meget tilfredse med den første leverance. Lokomotivet gjorde i vinrød bemaling tjeneste øst for Storebælt fra leveringen i 1956 og frem til 1979.

Hos DSB blev litra My brugt til forskellige opgaver, men i begyndelsen var det hovedsagelig som trækkraft for hurtigkørende persontog eller for store godstog, hvor litra My bl.a. afløste damplokomotiverne litra E og N.

Data:
Længde over puffer: 18,9 m.
Maks. hastighed: 133 km/t
Motoreffekt: 1950 hk
Tjenestevægt: 101,6 tons


Modellen
Modellen er fremstillet af Heljan med katalognummeret 4416, som er jævnstrømsudgaven i vinrød bemaling. Lokomotivet er fra fabrikken leveret til analog drift, men er ændret til digital drift ved at montere en DCC dekoder via et NEM 362 digitalstik.




Ændringer
Beskrivelse af ændring Status Dato
Monter Lenz 104XF dekoder Udført 19-09-01
Påmonter løsdele Planlagt  


Litteratur og referencer
Website: www.jernbanen.dk


     
  © 2000-2010, Ulrik Vesterbæk