Gug Frydendal Model Jernbane (GFMJ) Gug Frydendal Model Jernbane  
/modeltog   Forsiden | Sidste nyt | Generelle artikler | Fotoalbum |
  /modeltog :: rullende materiel :: DSB Litra Mx 1001   
 
GFMJ

» Sidste nyt

» Baggrund
»» Gug
»» Frydendal
»» Kærby
»» Skovdalen
»» Aalborg

» Fysiske rammer

» Opbygning
»» Facts
»» Sporplan
»» Sektioner
»» Landskab

» Materiel
»» Lyntog
»» Trækkraft
»» Personvogne
»» Godsvogne

» Fotoalbum
»» Lokomotiver
»» Personvogne
»» Godsvogne
»» Udstillinger
»» Biler
»» Opbygning af anlægget

» Digital

» Værksted

» Bøger

» Projekter
»» Bygning af Pc vogne

» Til salg


Generelle artikler

» Hvorfor bygge et anlæg?

» Autotransport

» Figurer

» Maling af figurer

» Forbedre plastbyggesæt
» Byg en sprøjtemalekabine
» Indkøb af modeltog

» Tips og tricks


Links

» Danske sider
» Udenlandske sider
» Producenter
» Danske butikker
» Udenlandske butikker
» MJ blade
» MJ klubber
» Inspiration
» Digital


DSB Litra Mx 1001
Quick Info
Opdateret12-11-05
Oprettet12-11-05
Ændret afUlrik
Denne side omhandler modellen af DSB's dieselelektriske lokomotiv Litra MX 1001. Herunder findes både facts om modellen og forbilledet, billeder samt en beskrivelse af de ændringer, som skal foretages/er blevet foretaget på modellen.

Forbilledet
DSB besluttede efter succesen med Litra MY at bestille flere diesellokomotiver til afskaffelse af dampdriften, som var dyrere end diesel. Kravet til de nye lokomotiver var, at de også i modsætning til MY kunne befare sidebanerne, så derfor måtte den nye lokomotivtype maksimal have et akseltryk på 16 ton.

På baggrund af DSBs krav konstruerede NOHAB lokomotivet litra MX, hvoraf DSB bestilte 45 stk. i 1959. De første lokomotiver at typen MX blev sat i drift i efteråret 1960.

I de mange år, hvor litra MX var i brug hos DSB, udfyldte lokomotivet mange forskellige roller. Det blev hovedsagelig brugt til eksprestog på hovedbanerne og i godstog på både hoved- og sidebaner. Litra MX fremførte dog også internationale eksprestog gennem Danmark, lyntoget "Englænderen" og posttog.

Efter udrangeringen af MX hos DSB kom en del af lokomotiverne til de danske privatbaner, hvor de forsat gør stor gavn. En del lokomotiver blev også solgt til Sverige.

Data:
Længde over puffer: 18,3 m.
Maks. hastighed: 133 km/t
Motoreffekt: 1425 hk
Tjenestevægt: 89 tons


Modellen
Modellen er fremstillet af Heljan med katalognummeret 4350, som er jævnstrømsudgaven. Lokomotivet er fra fabrikken leveret til analog drift, men er ændret til digital drift ved at montere en DCC dekoder via et NEM 362 digitalstik.






Ændringer
Beskrivelse af ændring Status Dato
Patiner modellen - både tag og siderne på lokomotivet. Udført 11-09-05


Litteratur og referencer
Bog: Torben Andersen, DSB litra MX Type 567


     
  © 2000-2010, Ulrik Vesterbæk