Gug Frydendal Model Jernbane (GFMJ) Gug Frydendal Model Jernbane  
/modeltog   Forsiden | Sidste nyt | Generelle artikler | Fotoalbum |
  /modeltog :: rullende materiel :: DSB Litra Mt 152   
 
GFMJ

» Sidste nyt

» Baggrund
»» Gug
»» Frydendal
»» Kærby
»» Skovdalen
»» Aalborg

» Fysiske rammer

» Opbygning
»» Facts
»» Sporplan
»» Sektioner
»» Landskab

» Materiel
»» Lyntog
»» Trækkraft
»» Personvogne
»» Godsvogne

» Fotoalbum
»» Lokomotiver
»» Personvogne
»» Godsvogne
»» Udstillinger
»» Biler
»» Opbygning af anlægget

» Digital

» Værksted

» Bøger

» Projekter
»» Bygning af Pc vogne

» Til salg


Generelle artikler

» Hvorfor bygge et anlæg?

» Autotransport

» Figurer

» Maling af figurer

» Forbedre plastbyggesæt
» Byg en sprøjtemalekabine
» Indkøb af modeltog

» Tips og tricks


Links

» Danske sider
» Udenlandske sider
» Producenter
» Danske butikker
» Udenlandske butikker
» MJ blade
» MJ klubber
» Inspiration
» Digital


DSB Litra Mt 152
Quick Info
Opdateret10-07-09
Oprettet10-07-09
Ændret afUlrik
Denne side omhandler modellen af DSB's dieselelektriske rangerlokomotiv Litra Mt 152. Herunder findes både facts om modellen og forbilledet, billeder samt en beskrivelse af de ændringer, som skal foretages/er blevet foretaget på modellen.

Forbilledet
Lokomotivet blev konstrueret til brug som rangerlokomotiv på de større stationer samt som strækningslokomotiv til brug på baner med spinkle spor. Lokomotiverne litra Mt blev leveret af Frichs i perioden 1958 til 1960 og DSB anskaffede i alt 17 lokomotiver.

Med anskaffelsen af rangerlokomotiverne litra Mt blev de største damprangerlokomotiver litra Q gradvist overflødige. Litra Mt blev meget brugt ved de store færgehavne, idet lokomotivet med sin boggiekonstruktion var velegnet til at befare spor med skarpe kurver.

Litra Mt blev forunden rangering også brugt til fremførsel af person- og godstog på sidebanerne, bl.a. godstog på Ringe-Faaborg banen og Løgstørbanen.

Lokomotivet blev flittigt brugt på mange stationer, men de oprindelige leverede 8-cylindrede motorer fra Frichs viste sig ikke at kunne holde i længden, så de blev udskiftet med 12-cylindrede motorer fra Mercedes i slutningen af 1960'erne - de nye motorer var lidt kraftigere end de oprindelige, idet de nye havde 491 hk, hvilket øgede den maksimale hastighed til 90 km/t.

Data:
Længde over puffer: 12,49 m.
Maks. hastighed: 70 km/t
Motoreffekt: 425 hk
Tjenestevægt: 52,1 tons


Modellen
Modellen er fremstillet af Hobbytrade med katalognummeret 150152, som er jævnstrømsudgaven. Lokomotivet er fra fabrikkens side indstillet til analog drift, men kan ændres til digital drift, idet skinnebussen er udstyret med et 21 polet stik til en DCC dekoder.


Ændringer
Beskrivelse af ændring Status Dato
Digitalisere ved hjælp af ESU Lokpilot v.3 DCC 21 polet dekoder Planlagt  


Litteratur og referencer
Webside: jernbanen.dk


     
  © 2000-2010, Ulrik Vesterbæk