Gug Frydendal Model Jernbane (GFMJ) Gug Frydendal Model Jernbane  
/modeltog   Forsiden | Sidste nyt | Generelle artikler | Fotoalbum |
  /modeltog :: rullende materiel :: DSB Litra Mo 1827   
 
GFMJ

» Sidste nyt

» Baggrund
»» Gug
»» Frydendal
»» Kærby
»» Skovdalen
»» Aalborg

» Fysiske rammer

» Opbygning
»» Facts
»» Sporplan
»» Sektioner
»» Landskab

» Materiel
»» Lyntog
»» Trækkraft
»» Personvogne
»» Godsvogne

» Fotoalbum
»» Lokomotiver
»» Personvogne
»» Godsvogne
»» Udstillinger
»» Biler
»» Opbygning af anlægget

» Digital

» Værksted

» Bøger

» Projekter
»» Bygning af Pc vogne

» Til salg


Generelle artikler

» Hvorfor bygge et anlæg?

» Autotransport

» Figurer

» Maling af figurer

» Forbedre plastbyggesæt
» Byg en sprøjtemalekabine
» Indkøb af modeltog

» Tips og tricks


Links

» Danske sider
» Udenlandske sider
» Producenter
» Danske butikker
» Udenlandske butikker
» MJ blade
» MJ klubber
» Inspiration
» Digital


DSB Litra MO 1827
Quick Info
Opdateret23-11-02
Oprettet23-11-02
Ændret afUlrik
Denne side omhandler modellen af DSB's dieselelektriske motorvogn Litra MO 1827. Herunder findes både facts om modellen og forbilledet, billeder samt en beskrivelse af de ændringer, som skal foretages/er blevet foretaget på modellen.

Forbilledet
DSB anskaffede i årene 1951 til 1958 90 stk. dieselelektriske motorvogne, som blev indsat på både hoved- og sidebaner. Disse motorvogne blev litreret MO 1801 - 1890, og supplerede DSB's bestand af ældre motorvogne litreret MO 551 - 599.

MO-vognene sås i mange forskellige oprangeringer: De kørte solo på afgange, hvor der var et tyndt passagergrundlag. Solokørsel var muligt, idet MO-vognen havde plads til 37 rejsende samt rejsegods. MO-vognene kørte også styrevognstog f.eks. MO=CPL=CPS, idet man på endestationen så var fri for at løbe omkring vognstammen - føreren kunne bare gå ned i den anden ende af toget, og køre toget herfra, når der blev fløjtet afgang.

Som trækkraft for lokale godstog og blandetog blev MO-vognene også flittigt brugt især på DSBs mange sidebaner. Da motorkraften kun var på 500 hk, var det begrænset hvor store tog en MO-vogn kunne trække. Ved at køre med to MO-vogne i forspand kunne trækkraften fordobles, hvorved persontog på op til 6 boggievogne kunne fremføres.

Data:
Længde over puffer: 20,93 m.
Maks. hastighed: 120 km/t
Motoreffekt: 500 hk
Tjenestevægt: 65 tons
Antal rejsende: 37 på fællesklasse


Modellen
Modellen er fremstillet af Heljan med katalognummeret 4502, som er jævnstrømsudgaven. Motorvognen er fra fabrikken indstillet til analog drift, men kan ændres til digital drift, idet motorvognen er udstyret med et NEM 362 digitalstik.

Motorvognen er litreret som DSB litra M0 1827, og motoren er udstyret med to svinghjul. Trækkraften overføres til hjulene ved hjælp af en kardanaksel.



Ændringer
Beskrivelse af ændring Status Dato
Digitalisere ved hjælp af Lenz 104XF dekoder Udført 14-09-02
Ændre den indvendige belysning, så den er konstant. Skal kunne tændes og slukkes via funktionstast på håndcab. Udført 23-11-02
Påmontere koblinger og løsdele Planlagt  
Påmontere fuglegitre Planlagt  


Litteratur og referencer
Bog: Hans Gerner Christiansen, Mo - fra lyntog til godstog
Tidsskriftet "Lokomotivet" nr. 64 og 66


     
  © 2000-2010, Ulrik Vesterbæk