Gug Frydendal Model Jernbane (GFMJ) Gug Frydendal Model Jernbane  
/modeltog   Forsiden | Sidste nyt | Generelle artikler | Fotoalbum |
  /modeltog :: rullende materiel :: DSB Mh 349   
 
GFMJ

» Sidste nyt

» Baggrund
»» Gug
»» Frydendal
»» Kærby
»» Skovdalen
»» Aalborg

» Fysiske rammer

» Opbygning
»» Facts
»» Sporplan
»» Sektioner
»» Landskab

» Materiel
»» Lyntog
»» Trækkraft
»» Personvogne
»» Godsvogne

» Fotoalbum
»» Lokomotiver
»» Personvogne
»» Godsvogne
»» Udstillinger
»» Biler
»» Opbygning af anlægget

» Digital

» Værksted

» Bøger

» Projekter
»» Bygning af Pc vogne

» Til salg


Generelle artikler

» Hvorfor bygge et anlæg?

» Autotransport

» Figurer

» Maling af figurer

» Forbedre plastbyggesæt
» Byg en sprøjtemalekabine
» Indkøb af modeltog

» Tips og tricks


Links

» Danske sider
» Udenlandske sider
» Producenter
» Danske butikker
» Udenlandske butikker
» MJ blade
» MJ klubber
» Inspiration
» Digital


DSB Mh 349
Quick Info
Opdateret18-06-06
Oprettet18-06-06
Ændret afUlrik
Denne side omhandler modellen af DSB's rangerlokomotiv Mh 349. På siden herunder findes både facts om modellen og forbilledet, billeder samt en beskrivelse af de ændringer, som skal foretages/er blevet foretaget på modellen.

Forbilledet
Rangerlokomotivet Mh blev indkøbt for at afløse rangerdamplokomotiverne litra Hs og F med rangeringen på de større stadioner og færgehavne, som et led i DSB's bestræbelser for gradvist at udfase brugen af damplokomotiver og erstatte dem med dieselelektriske lokomotiver, som var billigere i drift.

De første Mh'ere bygget af Frichs blev leveret i 1960, og frem til 1965 byggedes der i alt 120 Mh'ere, hvilket gjorde det til det lokomotiv, som DSB har fået bygget flest af. Inden DSB bestilte det store antal rangerlokomotiver hos Frichs, havde man indkøbt 3 stk. 0c koblede rangerlokomotiver hos Henschel i Tyskland i perioden 1957-58 - disse tre maskiner fik litra Mh 201-203. Med indkøbet af de tre Henschel maskiner fik DSB adgang til gennemprøvet, tysk teknologi således at man undgik at skulle udvikle sit eget rangerlokomotiv fra bunden.

Det var succesen med disse tre maskiner der fik DSB til at bestille de 120 Mh'ere fra Frichs, Mh 301-420, som dog fik en lidt anden udformning end de tre oprindelige maskiner fra Henschel.

Data:
Længde over puffer: 9,44 m.
Maks. hastighed: 60 km/t
Motoreffekt: 440 hk
Tjenestevægt: 45 tons
Farve: Grøn


Modellen
Modellen er fremstillet af Togmodelle.dk (Tog og Tekno i Aalborg) og har katalognummeret 15017DC, som er DC udgaven bemalet i den oprindelige mørkegrønne farve. Modellen er monteret med en fempolet motor med træk på alle tre aksler.

Fra fabrikken er monteret et NEM652 stik til dekoder, som kan skjules i førerhuset - der er plads til at montere en ESU LokPilotDCC V2.0 dekoder med målene 23 x 15,5 x 6,5 mm. Ved montering af digitaldekoder kan lokomotivets belysning skifte mellem strækningskørsel (lys i alle tre lygter) og rangerkørsel (lys i de to nederste lygter). Desuden kan loftlyset i førerhuset tændes og slukkes.





Ændringer
Beskrivelse af ændring Status Dato
Digitalisere ved hjælp af ESU LokPilotDCC V2.0 dekoder Planlagt  
Påmontere koblinger og løsdele Udført 15-06-06


Litteratur og referencer
Tidsskrift: Lokomotivet nr. 80
Website: www.jernbanen.dk


     
  © 2000-2010, Ulrik Vesterbæk