Gug Frydendal Model Jernbane (GFMJ) Gug Frydendal Model Jernbane  
/modeltog   Forsiden | Sidste nyt | Generelle artikler | Fotoalbum |
  /modeltog :: rullende materiel :: DSB Litra Ma lyntog   
 
GFMJ

» Sidste nyt

» Baggrund
»» Gug
»» Frydendal
»» Kærby
»» Skovdalen
»» Aalborg

» Fysiske rammer

» Opbygning
»» Facts
»» Sporplan
»» Sektioner
»» Landskab

» Materiel
»» Lyntog
»» Trækkraft
»» Personvogne
»» Godsvogne

» Fotoalbum
»» Lokomotiver
»» Personvogne
»» Godsvogne
»» Udstillinger
»» Biler
»» Opbygning af anlægget

» Digital

» Værksted

» Bøger

» Projekter
»» Bygning af Pc vogne

» Til salg


Generelle artikler

» Hvorfor bygge et anlæg?

» Autotransport

» Figurer

» Maling af figurer

» Forbedre plastbyggesæt
» Byg en sprøjtemalekabine
» Indkøb af modeltog

» Tips og tricks


Links

» Danske sider
» Udenlandske sider
» Producenter
» Danske butikker
» Udenlandske butikker
» MJ blade
» MJ klubber
» Inspiration
» Digital


DSB Litra Ma lyntog
Quick Info
Opdateret25-03-05
Oprettet25-03-05
Ændret afUlrik
Denne side omhandler modellen af DSB 2. generations lyntog litra Ma 461. Herunder findes både facts om modellen og forbilledet, billeder samt en beskrivelse af de ændringer, der skal foretages/er blevet foretaget på modellen.

Forbilledet
DSBs 1. generations lyntog, litra MS, havde revolutioneret landsdelstrafikken ved deres indførsel i 1935, idet der nu var kommet hurtigere og mere komfortable forbindelse mellem provinsen og hovedstaden. Lyntogene blev meget benyttet, men i slutningen af 1950'erne begyndte DSB at se sig om efter en afløser for de populære lyntog, som efterhånden havde en del år på bagen.

Frem for at DSB selv skulle udvikle afløseren for de aldrende MS lyntog, så skelede man til de øvrige europæiske jernbaneforvaltninger for at se, om de havde nogle togsæt, der kunne bruges til lyntogskørsel i Danmark. Efter at have kigget sig omkring, faldt valget på det tyske togsæt, DB VT 11.5, som var blevet udviklet i forbindelse med indførslen af højhastighedsforbindelser mellem de europæiske hovedstæder, Trans-Europ-Express (TEE).

Efter nogle prøvekørsler i Danmark inklusiv ombordkørsel på Storebæltsfærgerne, blev det besluttet at indkøbe en række togsæt baseret på det tyske motorvognssæt udviklet til TEE. Der skulle dog ske nogle modifikationer, da DSB ønskede at kunne dele et togsæt på 8 vogne i to, både af hensyn til overførsel med Storebæltsfærgerne samt muligheden for at betjene flere stationer i provinsen med lyntog.

Af ændringerne i forhold til det tyske forbillede var mest markant den nye styrevogn, litra Bs, hvorfra toget kunne styres efter opsplitningen af et 8 vogns lyntog i to halvtog, hver bestående af 4 vogne. Oprangeringen af en helt lyntog var: MA-AM-BR-BS-BS-BM-AM-MA. De første togsæt blev leveret til DSB i 1963, heriblandt Ma 461.

Data:
Akselrækkefølge: B'2+2'2+2'2+2'2+2'2+2'2+2'2+2'B
Samlet længde: 150,6 m.
Maks. hastighed: 160 km/t
Samlet vægt: 275 t


Modellen
Modellen er fremstillet af Roco med katalognummeret 63061, som er jævnstrømsudgaven. Lyntogssættet er i denne udgave fra fabrikken monteret med en digitaldekoder samt lydmodul, indeholdende bl.a. motorlyd, horn og udluftning af bremser.

Lyntoget er litreret som DSB litra Ma 461, og leveres i den karakteristiske lyntogsrød med vingehjul på fronten, som de så ud ved leveringen i 1963.





Ændringer
Beskrivelse af ændring Status Dato
Påmontere håndbøjler og andre løsdele Planlagt  
Montere nye, korrekte plove under motorvognen Planlagt  


Litteratur og referencer
Bog: Lyntog - Trafikrevolutionen i 1935, Banebøger
Tidsskriftet Jernbanen nr. 7/2003


     
  © 2000-2010, Ulrik Vesterbæk