Gug Frydendal Model Jernbane (GFMJ) Gug Frydendal Model Jernbane  
/modeltog   Forsiden | Sidste nyt | Generelle artikler | Fotoalbum |
  /modeltog :: trækkraft :: DSB Litra Hs 368   
 
GFMJ

» Sidste nyt

» Baggrund
»» Gug
»» Frydendal
»» Kærby
»» Skovdalen
»» Aalborg

» Fysiske rammer

» Opbygning
»» Facts
»» Sporplan
»» Sektioner
»» Landskab

» Materiel
»» Lyntog
»» Trækkraft
»» Personvogne
»» Godsvogne

» Fotoalbum
»» Lokomotiver
»» Personvogne
»» Godsvogne
»» Udstillinger
»» Biler
»» Opbygning af anlægget

» Digital

» Værksted

» Bøger

» Projekter
»» Bygning af Pc vogne

» Til salg


Generelle artikler

» Hvorfor bygge et anlæg?

» Autotransport

» Figurer

» Maling af figurer

» Forbedre plastbyggesæt
» Byg en sprøjtemalekabine
» Indkøb af modeltog

» Tips og tricks


Links

» Danske sider
» Udenlandske sider
» Producenter
» Danske butikker
» Udenlandske butikker
» MJ blade
» MJ klubber
» Inspiration
» Digital


DSB Hs 368
Quick Info
Opdateret27-03-05
Oprettet18-01-04
Ændret afUlrik
Denne side omhandler forbilledet og modellen af rangerlokomotivet DSB Hs 368. Lokomotiverne med litra Hs blev leveret i to omgange, hvor Hs 368 tilhører den første gruppe.

Herunder findes både facts om modellen og forbilledet, billeder samt en beskrivelse af den ombygning og de ændringer, som skal foretages/er blevet foretaget på modellen.

Forbilledet
Forbilledet er blandt de første lokomotiver hos DSB, hvortil det kom i 1893. Lokomotivet blev fremstillet hos Esslingen tilbage i 1883 og tilbragte de første 10 år hos Sjællandske Jernbane Selskab (SJS).

Frem til udrangeringen i 1971 har lokomotivet kørt på store dele af Sjælland, idet Hs 368 har være udstationeret på bl.a. Gb, Næstved, Køge og Kalundborg.

Data:
Længde over puffer: 7,48 m.
Maks. hastighed: 25 km/t
Tjenestevægt: 21,1 tons
Vandbeholdning: 2500 liter
Kulbeholdning: 500 kg
Farve: Sort


Modellen
Der findes ikke en færdig model af DSB litra Hs i handlen, så modellen fremstilles ved at ombygge et tysk rangerlokomotiv kaldet "Sorte Anna", som fås fra Fleischmann med katalognummeret 4000. Ud over grundmodellen er der brugt løsdele i hvidmetal fra "Banetjenesten", litreringer fra KM-text, plastcard i forskellige tykkelser samt spartelmasse.

Da grundmodellen er før den tid, hvor det var normalt at køre digitalt på modeljernbanen, er det nødvendigt selv at lodde en dekoder i, dette er også forholdsvis let, da grundmodellen ikke er udstyret med lys, så det er kun dekoderens ledninger til motor og strømoptag, der skal loddes på.

Dekoderen kan placeres i førerhuset, men der er ikke plads til selv den mindste H0-dekoder, idet motoren optager det meste af pladsen i førerhuset. Derfor anvendes en dekoder til skala N - Lenz 010XF, som kun fylder 13 x 9,1 x 3,6 mm.

Herunder ses grundmodellen, "Sorte Anna", som er brugt til ombygningen.



Ændringer
I Tidsskriftet Lokomotivet findes en glimrende beskrivelse af ombygningen af modellen, som jeg sammen med fotos og tegninger af Hs 368 i 1:1 har brugt til inspiration under ombygningen.

Beskrivelse af ændring Status Dato
Fjerne overflødige dele fra grundmodellen Udført 22-11-03
Spartle overdelen af modellen Udført 18-01-04
Fremstille og påmontere løsdele Udført 27-03-04
Digitalisere ved hjælp af Lenz 010XF dekoder Planlagt  
Male overdel og undervogn Påbegyndt  
Litrere den færdige model Planlagt  


Følgende fotos blev taget under ombygningen af modellen (flere følger efterhånden som arbejdet skrider frem):

Modellen, som den så ud, efter den var taget ud af æsken.

Skorsten og andre dele fjernet fra kedlen.

Nye dele i både hvidmetal og plastcard pålimet kedel og undervogn.

Dele på kedlen er slebet væk og hullet lukket med et stykke plastcard.

Den færdige overdel, har fået en grå grundmaling.

Den grundmalede, færdige overdel set fra den anden side.

Overdelen set fra en anden vinkel.

Vægtklodsen, hvor der er fræset ud til indbygning af dekoder.

Undervognen, der er skilt ad, klar til at blive malet sort.

Litteratur og referencer
Bog: DSB Driftsmateriel, DSB
Tidsskrift: "Lokomotivet" nr. 12 og 16
Website: www.jernbanen.dk


     
  © 2000-2010, Ulrik Vesterbæk