Gug Frydendal Model Jernbane (GFMJ) Gug Frydendal Model Jernbane  
/modeltog   Forsiden | Sidste nyt | Generelle artikler | Fotoalbum |
  /modeltog :: stationer :: Gug   
 
GFMJ

» Sidste nyt

» Baggrund
»» Gug
»» Frydendal
»» Kærby
»» Skovdalen
»» Aalborg

» Fysiske rammer

» Opbygning
»» Facts
»» Sporplan
»» Sektioner
»» Landskab

» Materiel
»» Lyntog
»» Trækkraft
»» Personvogne
»» Godsvogne

» Fotoalbum
»» Lokomotiver
»» Personvogne
»» Godsvogne
»» Udstillinger
»» Biler
»» Opbygning af anlægget

» Digital

» Værksted

» Bøger

» Projekter
»» Bygning af Pc vogne

» Til salg


Generelle artikler

» Hvorfor bygge et anlæg?

» Autotransport

» Figurer

» Maling af figurer

» Forbedre plastbyggesæt
» Byg en sprøjtemalekabine
» Indkøb af modeltog

» Tips og tricks


Links

» Danske sider
» Udenlandske sider
» Producenter
» Danske butikker
» Udenlandske butikker
» MJ blade
» MJ klubber
» Inspiration
» Digital


Gug station
Quick Info
Opdateret15-02-06
Oprettet15-02-06
Ændret afUlrik
Denne side indeholder en beskrivelse af den største station på GFMJ, nemlig Gug station. Beskrivelsen omfatter også de omkringliggende industrier, der betjenes af GFMJ.

Gug
Som nævnt er Gug station den største på GFMJ. Stationen er endestation for to baner, DSB hovedstrækningen fra Aalborg og sidebanen GFMJ.

I byen findes flere uddannelsesinstitutioner, bl.a. centralskole og et seminarium, som folk fra oplandet pendler med toget for at bruge. Områdets sygehus ligger også i Gug, så patienter og pårørende tager toget til Gug for at benytte sygehusets faciliteter.

Fra Gug kan der også opnås forbindelse til den øvrige del af landet, da DSBs Ma lyntog udgår fra Gug. Det er derfor persontogstrafikken, der er dominerende på stationen.

Godstrafikken har dog også en vis størrelse, da godstog med gods til byerne langs GFMJ ankommer til Gug via Aalborg. I Gug skal vognene derfor oprangeres til lokale godstog, samtidig med at vogne fra GFMJ sendes videre ud i landet via Gug station.

Stationens faciliteter
Som endestation for både DSB strækningen fra Aalborg og sidebanen GFMJ, har stationen de nødvendige faciliteter til at håndtere både person- og godstrafikken.

Gug posthus er placeret ved siden af stationsbygningen, så der holder tit en Da eller Dh postvogn i spor 0.

Maskindepotet består en 6 spors rundremise med tilhørende 22 m drejeskive. I remisen er der plads til de store damplokomotiver af typen litra N, E og T, der befarer DSB strækningen mod Aalborg. Stationen har også en kulgård, askegrav, vandkraner og et vandtårn.

Spor 1, 2 og 3 er alle perronspor og derfor forbeholdt persontogstrafikken, således at tog fra Aalborg ankommer i spor 2 mens togene til Aalborg afgår fra spor 1. Spor 3 benyttes til både afgående og ankommende tog til og fra Frydendal.

Personvognsristen består af spor 8 og 9 - det er med vogne herfra at persontog oprangeres.

Godsristen består af kun et spor, spor 4 - så der er af og til trængsel, da sporet benyttes til både afgående og ankommende godstog. I forbindelse med rangering af godsvogne benyttes spor 5 og 6 for ikke at spærre for persontogtrafikken.

Spor 10 bruges som udtræksspor mens spor 12 giver adgang til læssevejen og andre læssespor. Spor 11 giver adgang til de forskellige industrier nær Gug station.

Industrier
Omkring Gug station er følgende industrier placeres, som alle bliver betjent af banen:
Industri Forsendelse Anvendte vogne Signatur
Øldepot for flere bryggerier Øl Bryggeriernes egne vogne - Carlsberg, Tuborg og Albani  
Ægpakkeri Æg Ial, hvide vogne  
Montagefabrik for landbrugsmaskiner Maskindele, jern, stål og skrot Tf  
Slagteri Kreaturer, svin, bacon, kødkonserves Q, Hd, Ib  

Bygninger i model
Herunder vises en liste med de modelbygninger, der skal bruges til at modellere Gug station med tilhørende bygninger, som beskrevet ovenfor.

Bygningens navn Model
Stationsbygning ?
Posthus ?
Øldepot ?
Ægpakkeri ?
Maskinfabrik ?
Slagteri Heljan 805
Godsindlevering ?
Galgekran ?
Rundremise Faller 120176 og 120177
Vandtårn ?
Byhuse ?


     
  © 2000-2010, Ulrik Vesterbæk