Gug Frydendal Model Jernbane (GFMJ) Gug Frydendal Model Jernbane  
/modeltog   Forsiden | Sidste nyt | Generelle artikler | Fotoalbum |
  /modeltog :: rullende materiel :: DSB Litra E 994   
 
GFMJ

» Sidste nyt

» Baggrund
»» Gug
»» Frydendal
»» Kærby
»» Skovdalen
»» Aalborg

» Fysiske rammer

» Opbygning
»» Facts
»» Sporplan
»» Sektioner
»» Landskab

» Materiel
»» Lyntog
»» Trækkraft
»» Personvogne
»» Godsvogne

» Fotoalbum
»» Lokomotiver
»» Personvogne
»» Godsvogne
»» Udstillinger
»» Biler
»» Opbygning af anlægget

» Digital

» Værksted

» Bøger

» Projekter
»» Bygning af Pc vogne

» Til salg


Generelle artikler

» Hvorfor bygge et anlæg?

» Autotransport

» Figurer

» Maling af figurer

» Forbedre plastbyggesæt
» Byg en sprøjtemalekabine
» Indkøb af modeltog

» Tips og tricks


Links

» Danske sider
» Udenlandske sider
» Producenter
» Danske butikker
» Udenlandske butikker
» MJ blade
» MJ klubber
» Inspiration
» Digital


DSB Litra E 994
Quick Info
Opdateret12-04-10
Oprettet21-12-08
Ændret afUlrik
Denne side omhandler modellen af DSB Litra E 994. Herunder findes både facts om modellen og forbilledet, billeder samt en beskrivelse af de ændringer, der skal foretages på modellen.

Forbilledet
De danskbyggede E maskiner var resultat af elektrificeringen i Sverige, idet DSB i 1930'erne fik et godt tilbud fra de svenske jernbaner (SJ) om at købe 11 stk. SJ litra F damplokomotiver, som var blevet i overskud efter SJ havde fået elektrificeret hovedbanerne.

De 11 maskiner gennemgik en ombygning på Centralværkstedet i København, bl.a. blev maskinerne ombygget til højrestyring og de blev litreret som DSB litra E 964-974.

Erfaringerne med de svenske maskiner var gode, og da DSB samtidig først i 1940'erne stod og manglede trækkraft, besluttede DSB at få bygget flere E maskiner.

I perioden mellem 1944 og 1950 fremstillede Frichs 25 stk. danskbyggede E maskiner. Selvom de danskbyggede E maskiner blev baseret på de originale svenske tegninger, blev der også foretaget en del ændringer.

E 994 var en af de sidste, blev leveret fra Frichs til DSB, hvilket skete i efteråret 1950.

Data:
tr>
Længde over puffer: 21,27 m.
Maks. hastighed: 110 km/t
Kedeltryk: 13 kg/cm²
Drivhjulsdiameter: 1896 mm
Tjenestevægt: 88,4 tons


Modellen
Modellen er fremstillet af Heljan med katalognummeret 45401, som er en såkaldt "Guldmodel" i jævnstrømsudgaven. At lokomotivet er en Guldmodel betyder, at den fra fabrikkens side er udstyret med lyddekoder (Uhlenbrock 76410) og røgaggregat - Guldmodellerne blev kun fremstillet i begrænset antal.



Ændringer
Beskrivelse af ændring Status Dato
Ændre CV værdier i dekoderen Planlagt  
Montere løsdele Planlagt  
Patinere modellen Planlagt  


Litteratur og referencer
Bog: DSB litra E af Steffen Dresler
Tidsskriftet Lokomotivet nr. 9, 10, 11, 13 og 54


     
  © 2000-2010, Ulrik Vesterbæk