Gug Frydendal Model Jernbane (GFMJ) Gug Frydendal Model Jernbane  
/modeltog   Forsiden | Sidste nyt | Generelle artikler | Fotoalbum |
  /modeltog :: stationer :: Aalborg   
 
GFMJ

» Sidste nyt

» Baggrund
»» Gug
»» Frydendal
»» Kærby
»» Skovdalen
»» Aalborg

» Fysiske rammer

» Opbygning
»» Facts
»» Sporplan
»» Sektioner
»» Landskab

» Materiel
»» Lyntog
»» Trækkraft
»» Personvogne
»» Godsvogne

» Fotoalbum
»» Lokomotiver
»» Personvogne
»» Godsvogne
»» Udstillinger
»» Biler
»» Opbygning af anlægget

» Digital

» Værksted

» Bøger

» Projekter
»» Bygning af Pc vogne

» Til salg


Generelle artikler

» Hvorfor bygge et anlæg?

» Autotransport

» Figurer

» Maling af figurer

» Forbedre plastbyggesæt
» Byg en sprøjtemalekabine
» Indkøb af modeltog

» Tips og tricks


Links

» Danske sider
» Udenlandske sider
» Producenter
» Danske butikker
» Udenlandske butikker
» MJ blade
» MJ klubber
» Inspiration
» Digital


Aalborg station
Quick Info
Opdateret16-09-05
Oprettet16-09-05
Ændret afUlrik
På GFMJ er Aalborg navnet på den skjulte opstillingsbanegård, som er placeret på den nederste af de to niveauer. Stationens hovedformål er at simulere det øvrige jernbanenet, således at der kan udveksles tog og vogne mellem GFMJ og resten af jernbanenettet.

Aalborg
Aalborg er forbundet til Gug station, således at togene kører ud af Gug, hvor sporet forsvinder i en skov, hvorefter der køres skjult indtil ankomsten til Aalborg. Rent køreplansmæssigt er Aalborg derfor vigtig, idet stationen huser togstammer, som har forladt GFMJ samt tog, der skal ankomme til GFMJ.

Da Aalborg også simulerer en større by, hvortil borgere fra GFMJ's opland pendler til og fra, er der en del passagertrafik mellem Aalborg og Gug, ofte bestående af MY med en række stålvogne, f.eks. AC, CC og CD. Med hensyn til godstrafikken bruges Aalborg til udveksling af vogne med statsbanerne, privatbanerne og udlandet - dette gør det realistisk at have godsvogne fra andre privatbaner samt udenlandske godsvogne på GFMJ.

Sporplan
Aalborg station består af 6 opstillingsspor, alle med en længde på ca. 150 cm. Da stationen er skjult, er der behov for noget styring som sikre, at to tog ikke kører ind i hinanden ved at benytte det samme opstillingsspor. Alternativt skal der etableres noget visuel overvågning, f.eks. ved hjælp af flere webkameraer eller lignende, således man på en monitor kan se, om et opstillingsspor er besat eller ej.



     
  © 2000-2010, Ulrik Vesterbæk